Spezialmaterial Records
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Records: Medicine & Madness

Dirty Purple Turtle

Harnessing some pretty rough and raw live energy is the key to DPT’s sound, refusing as they do to allow overdubs, along with a completely uncompromising approach to song structure and making no concessions to what they or anyone else might consider fashionable.

Beginning with the unusually catchy ‘Count the Clock’ – a pulsating motorik affair with offbeat electronic syncopations and dreamy synths – we quickly arrive at ‘Hiritoto Shikitsch’ where a whole welter of other potential references and influences come to mind, with none of them coming close to capturing just what is going on here. At times we could be listening to some unholy mash of Add N to X, Cabaret Voltaire and Holy Fuck, with elements of Maurice Fulton’s Syclops project thrown in for good measure. Super tight drums keep a handle on barely-contained synth overload... there is a lightness of touch, hard (and live, remember?!) internal edits, a broad palette of sounds being employed using a relatively constrained set of instruments.

The set continues with ‘Aber’ – a broody chugging headnodder, all half-speed beats and crushing staccato doom riffs pinning the thing to the floor, before it unleashes a double, quadruple and octuple speed black metal-inflected live harmonic acid emulation. ‘God’s Left Eye’ seems to offer repose with soft pads and an almost Tortoise-like feel; another processed vocal waxes out a torrent of imagery leading the track into refined territory, opening further into thick layers of droning melodic guitar and feedback squall. ‘Sector G und D’ sounds a note of genuine alarm, a grinding menace not entirely alien to Maurizio Bianchi’s strange industrial universe – where a surpri- singly soulful vocal carries a thread of mild sanity to hang onto amid the nauseating heat.

‘I am the Brute’ treads a fine line, one seeming bright and playful but permanently on the edge of major malfunction – a lost chorus from Beefheart set to a sort of skipalong live AtomTM jam, but halfway through - suddenly - we are in an 8-bit Bad Seeds disaster game with untethered libidinous vocals, perhaps thankfully just on the verge of audibility... who ARE these weirdos? ‘Henry Who’ opens as some sort of unconventional space dub workout, with shimmering harmonics and bubbling delay trails; the synth takes centre stage and kicks off a dialogue with gentle guitar feedback... once again, about halfway in, when we think we have a handle on this, along comes the noxious breath of Sa- tan to drag the melodic remnants into a funky gutter of drastic proportions, fading out to leave only Laibach-styled militaristic percussion ringing heavily in the ears.


Release

SM044CD025 01/2014


Releasesheet

Review

«...ganz und gar Grossartig. Dirty Purple Turtle heisst das Trio, das Anfang diesen Jahres mit der Veröffentlichung seines Debüt-Albums und diverser hochgelobter Live-Interventionen auffällig geworden ist. Und mit einer Musik, die sich so wohltuend von all den James-Blake Epigonen und Elektro-Probierstubenhockern abgrenzt....Das ist elektronischer Erlebnispop für die tanzende Subkultur, voller Raffinesse und bar jeglicher Szene-Codes.»
Der Bund (Ane Hebeisen) | Schweiz, Mai 2014

«...zeigt das mit Schlagzeug und Electronics bewaffnete Duo aus der Schweiz, dass es mitnichten irgendwo abkupfert, sondern über ein recht breites Repertoire an musikalischen Ausdrucksmöglichkeiten verfügt. Dadurch bleibt “Medicine & Madness” über die gesamte Spielzeit spannend. Was ein Spaß!»
De:Bug (Sascha Koesch) | Deutschland, März 2014

«...Quello che viene fuori è un sound scuro quanto pulsante che sposa la stravaganza digital percussiva dei The Knife, soprattutto quando è protagonista la voce femminile. la fantasia e tecnica creativa dei Battles, l'elemento "motorik" e dark caro agli olandesi zZz e ai loro connazionali Young Gods. Anche se l'ascolto privato di Medicine E Madness non contempla l'elemento visivo i Dirty Purple Turtle riescono lo stesso a far ben lavorare la FANTASIA CREATIVA DI OGNUNO.»
Rockerilla (Gianluca Polverari) | Italia, Marzo 2014

«...on ne peut nier que Dirty Purple People a un coup de patte assez génial pour ce qui est de tisser des ambiances sombres aux textures riches, oppressantes, mais avec un côté étonnamment accrocheur...Si vous adhérez à l’univers de Nine Inch Nails, Add N to (X) ou Cabaret Voltaire, ceci est pour vous.»
RifRaf (pf) | Belgique, Mars 2014

«...tauchen unter dem seltsamen Namen Dirty Purple Turtle 3 junge Männer auf, die durchaus in der Lage sein sollten, deutliche Spuren zu hinterlassen...Medicine & Madness ist ein sehr passender Titel, denn die ersten Tracks wirken tatsächlich wie neuartige Medizin die den Hörer verführt tiefer einzusteigen und auch mit vielen interessanten Sounds und Rhythmen entlohnt wird. Im zweiten Teil wird es dann tatsächlich dunkler, wirrer, verrückter und intensiver....alle 9 Tracks bilden ein stimmiges Gesamtbild eines doch irgendwie neuartigen Sounds, Referenzen bleiben die Nine Inch Nails, Add N To X aber auch frühere Elektrocrossoverbands wie die Krupps und irgendwie sogar Grauezone...Ein eigenständiges Album und Live bieten die Jungs garantiert die totale Dröhnung.»
Musikansich.de (Wolfgang Kabsch) | Deutschland, Januar 2014


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Artist


Daniel Zimmermann
Electronic

David Zingre
Drums